Vi kender det alle fra dagligdagens spilverden. Vi har benyttet os af det op til flere gange. Vi har brokket os flere gange over at der ikke kommer nok af det. Jeg snakker her om bonus meteriale til spil som bliver frigivet på spilfirmaers respektive oneline services, med andre ord, jeg snakker her om downloadable Content.
Men hvad betyder DLC egentligt for spilverden som den ser ud idag, og hvorfor er det lige at vi bliver så glade når der kommer lidt ekstra ud til spil som egentligt ikke rigtigt behøver noget ekstra, fordi det netop har alt?
Hvis vi skal se på det fra et neutralt perspektiv, så får vi masser af bonus når de store spilfirmaer vælger at ligge noget bonus på til spil og derved forlænger spillet levetid. Det kan f.eks. være nye baner, multiplayer maps elelr skins, nye og mere kraftige våben, og en masse andet, og det giver spillene nyt liv, og får os til at endnu engang smide spillet i vores konsol og spille det til vores fingre er hudløse
Men hvorfor er det at vi bliver så hyped over nyt content til vores spil? Burde vi ikke være tilfredse med original spillet som det var første gang vi satte det i vores maskine og brugte hele weekenden foran vores tv, og lukkede alt andet ude. Er det fordi vi hele tiden bare kræver mere og mere og aldrig kan blive tilfredes?
Mange vil mene at det perfekte spil ikke findes, og at det aldrig vil komme, der vil altid være et eller andet galt med det, eller der vil altid mangle noget i hver enkelte gamers øjne, og det ved spiludviklerne godt, og derfor ser vi så meget DLC idag.
Men hvis vi skal gå direkte i dybden på konseptet og se på det som en gamer der holder sig til et brand (En såkaldt fanboy), og ikke vil spille på andre maskiner end dem som hans valgt nu udgiver, så har vi straks en helt anden snak igang.
Vi ved allesammen at konsolkrigen har tre store spiller, Nintendo, Microsoft og Sony, som kæmper om at være de førende firma på konsolmarkedet, men i kampens hede er det ikke alle firmaerne der gør så meget for deres fanbase som de andre gør. Kun 2 ud af 3 tilbyder nemlig DLC til deres fans. Microsoft har XBL (Xbox Live), og Sony har PSN (PlayStation Network), men Nintendo er den eneste af dem der ikke har en fuld online service som tidbyder massevis af opdateringer til deres spil, og det er der mange fans er skuffet.
DLC er en stor del af spilverden idag, og hvis du hele tiden sørger for at komme med mere og mere "guf" til spillerne, så bliver de hængende, men det formår Nintendo desværre ikke at gøre, mangle på ordentlige spil og DLC får flere og flere til at gå ud og købe en Xbox, eller en PlayStation, og det er der Nintendo formentligt vil tabe kampen hvis de ikke snart kommer på banen indenfor området.
Når det er sagt så skal Nintendo ikke skydes helt ned. De er ved at komme en smule med. Som det første spil på en Nintendo konsol gik Guitar Hero World Tour nemlig downloadable content i form af nye sange, ligesom spillene hele tiden har fået på Xbox og PlayStation, så det går fremad for Nitendo på det punkt, men de er stadig langt bagefter.
Men den helt store vinder indenfor DLC må siges at være Microsoft og deres Xbox. Deres spil bliver hele tiden opdateret, og der kommer hele tiden nye DLC til deres spil, og som noget nyt så vi for nogle dages tid siden det første spil som fulde konsolspil som kun kan købes online via XBL, nemlig Grand Theft Auto IV: The Lost and Damned. Dette vil siges at være et stort skridt indenfor DLC, og mon ikke vi med tiden vil komme til at se flere spil udkommet exclusivt på de forskellige online services.
Dette er min første blog, og min holdning til konceptet DLC, håber i vil læse dette emne og komme med jeres egne kommentar til det.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Fin første artikel. Desværre synes jeg bare den bliver lidt rodet, da du starter ud med at have en abstrakt tilgang til emnet, som så går mere og mere over til at handle konkret om konsolkrigen. Dette er der imidlertid ikke noget galt i, synes bare ikke du får svaret grundtigt nok på de mange spørgsmål du stiller dig selv. Dog er der ingen tvivl om, at du har gode tanker omkring DLC, synes bare ikke dine holdninger kommer til udtryk tydeligt nok.
SvarSletBliv dog endelig ved - alt fedt at læse andres tanker om gaming :D
Kan godt give #1 ret i det med at den er en anelse rodet, er altid godt at have en rød tråd igennem hele indlægget.
SvarSletRent sprogligt ville det nok også være en god ide lige at gå den igennem igen. Pas på med fx "og" mange gange i træk især fordi du jo ofte allerede har sat et ","
Men når det er sagt synes jeg virkelig man kan se du har sat dig ind i stoffet og ikke bare slynger noget ud og glæder mig os til at se mere, så jeg tilføjer da helt sikkert "Sylars Blog" til min RSS reader.
Jeg synes det er en fin artikel. Men som vi snakkede om på MSN er der lidt (læs: mange) stavefejl :D
SvarSletOg så er jeg ikke helt enig i, at Nintendo ikke har DLC. Der er da Animal Crossing LGTTC, hvor der kommer hatte osv. (:P) og FFCC: My Life as a King fra WiiWare.
Men at Nintendo er langt bagud mht. DLC kan vi godt blive enige om.
Hey, Jesper. Så lige din blog og tilføjer den da straks på min egen blogliste (Wikzo.com) :)
SvarSletGenerelt synes jeg, at DLC er temmelig overvurderet. Man får ikke særlig meget for pengene, og ofte er det kosmetiske ændringer, som ikke betyder en hujende fis. Der er desværre også ved at blive skabt en uheldig tildens, hvor udvikleren skærer indhold væk fra originalspillet for i stedet at tjene lidt ekstra cash ved at sende det ud som download nogle måneder efter. To gode eksempler på dårlig DLC er Dead Space og Prince of Persia, hvor udviklerne tydeligvis er blevet overmodige og alt, alt for grådige.